‘Hyperfocus’ is een praktisch boek dat lekker weg leest. Het boek staat vol bruikbare informatie. tips en trucs. Een van de beste productiviteitsboeken.
Gek eigenlijk: je timmert al sinds 1994 aan de weg maar zodra je met een vrachtwagen door een woestijn gaat rijden groeit de zaak ineens veel harder. Frank Tilburgs weet hoe het werkt: Hij volgde zijn hart en combineerde zijn passie met ondernemerschap. Met zijn onderneming is hij inmiddels marktleider in opbergruimte voor vrachtwagens. Maar Frank: hoe laat jij het op privé, zakelijk én sportief gebied allemaal draaien? Tijd voor een gesprek met de ambitieuze en tegelijk bescheiden ondernemer.
Het afgelopen jaar zijn we voor verschillende interviews het land door gereden. Dat je voor ambitieuze ondernemers niet altijd een eind hoeft te rijden, bewijst Frank Tilburgs al een aantal jaren.
In 1994 startte hij zijn bedrijf, in de omgeving bekend als Tilburgs Truck Parts. In de jaren daarna liet hij het bedrijf in een gestaag tempo groeien. Nadat hij had besloten mee te doen met de bekende Dakar rally ging het in een totaal ander tempo.
Hij werd er landelijk en zelfs internationaal bekend mee en het bedrijf plukte een overdaad aan vruchten. Maar Frank: hoe krijg je dat allemaal gedaan man? Tijd om hem dat te gaan vragen.
Kicken
Bas: “Wat geeft jou een grotere kick: je nieuwe pand of het racen in de racetruck?”
“Allebei eigenlijk. Ze liggen ook heel dicht bij elkaar. Het is allebei een uitdaging: je krijgt elke dag weer te maken met een andere uitdaging. Ze hebben beide een hoop elementen die je goed moet hebben. En in beide gevallen stellen we ook duidelijke doelen. We hebben een duidelijk doel met ons bedrijf en zo hadden we dat ook met dit pand en met Dakar.”
“Vooraf leken dat allemaal onhaalbare doelen. Maar deze zijn wel allemaal gelukt. De eerste keer dat we Dakar reden bijvoorbeeld hadden we echt als doel gesteld om de finish te halen, niet alleen meedoen. En dat is ons ook gelukt.”
Als iemand écht iets wil, dan sta je versteld van wat mogelijk is.
Wat zoek je in het racen?
Wat precies trekt jou aan tot het racen?
“Toen ik vier jaar oud was, kocht mijn vader een crossmotor voor me. Als je daar eenmaal mee besmet bent, gaat het nooit meer over. Nu ik ouder wordt vraag ik me wel eens af: ‘Waarom leg ik die lat elke keer weer zo hoog?’. Onbereikbaar eigenlijk.”
“Andere kant: we hebben het wel bereikt. Ik heb wel geleerd dat – als je de lat bijna onrealistisch hoog legt – je dat doel alsnog kunt bereiken. Als iemand écht iets wil, dan sta je versteld van wat mogelijk is.”
Had je dat al meteen toen je Tilburg Truck Parts begon?
“Dat heeft er onbewust altijd al in gezeten. Vanaf het begin ging ik er gelijk blind in: gewoon doen. Ik heb gaandeweg wel geleerd om echt doelen te stellen. Tegenwoordig zijn we daar met het hele team constant mee bezig.”
Blind erin
Bas: “Leuk dat je die term gebruikt: ‘blind erin’. In een ver verleden heb ik mountainbike races gereden. Soms had ik me voorgenomen om bijvoorbeeld rustig te starten maar dat was ik binnen een kilometer al kwijt: blind erin. Wat zou jij de Frank Tilburgs van 1996 willen meegeven?”
“Dat heb ik echt moeten leren: een pad uitschrijven en dat communiceren met de mensen om je heen. Ik had altijd wel een pad in mijn hoofd, maar ik zei er niks over. Dan krijg je je mensen niet mee. Gisteren zijn we met het hele management team terug gekomen van de jaarlijkse strategie dagen. Dan gaan we ergens naartoe en nemen we bewust de tijd om te kijken waar we over vijf jaar willen staan.”
“Tijdens die dagen komen we ook precies te weten wat we allemaal eerst moeten doen voordat we die doelen kunnen bereiken. Al die bevindingen bespreken we met alle medewerkers. Dan ontstaan concrete actieplannen met punten die we met z’n allen stuk voor stuk kunnen afhandelen.”
Leestip: ‘bij Robèrt: Meester Ondernemers aan het werk’
In dit exclusieve één-op-één interview vroegen we dit drukbezette koppel hoe zij alles gedaan krijgen.
Terug naar school
Je hebt duidelijk nog veel geleerd in de afgelopen vijfentwintig jaar. Hoe kom je aan die kennis?
“Een jaar of acht geleden besefte ik dat ik zelf de bottleneck werd van het bedrijf. We kregen heel veel aanvragen maar ik merkte dat ik de onderneming niet naar het volgende niveau kon krijgen. Dat was een zware periode. Toen heb ik besloten terug naar school te gaan.”
“Via internet heb ik een test gedaan bij een opleider. De uitkomsten hebben ze me persoonlijk toegelicht en dat was onbegrijpelijk: dat waren precies mijn pijnpunten. Vanaf dat moment ben ik – telkens in de winterperiode – één dag in de week naar een management opleiding gegaan.”
“Daarnaast heb ik ook een hele goede bedrijfsadviseur. Dat is ook heel prettig want als enig eigenaar van dit bedrijf sta je er feitelijk alleen voor. Met de juiste mensen om je heen kun je dan alsnog goede stappen maken.”
Ik zeg altijd: ‘Ik kan zelf helemaal niks’
Jij durft je blijkbaar ook kwetsbaar op te stellen: opleidingen, extern advies. Dat zie je bij veel ondernemers ook anders.
“Ja dat zie ik ook heel vaak. Ik stel me altijd heel kwetsbaar op. Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Ik kan zelf helemaal niks’. Dat is natuurlijk niet zo maar mensen voelen zich daardoor vrij om informatie met mij te delen. Die informatie is heel belangrijk om te verbeteren.”
“Veel ondernemers denken het allemaal wel te weten en luisteren dan ook niet naar hun omgeving. Bijvoorbeeld ook niet naar mensen van de werkvloer. Ik krijg van mijn mensen juist de beste tips.”
‘Jij moet Dakar rijden’
Hoe kwam je erbij om Dakar te gaan rijden?
“Dakar heeft altijd op mijn bucketlist gestaan, maar dan op de motor. Mijn voet is ooit zwaar verbrijzeld geweest, dus dat gaat niet meer. Toen werden mijn vrouw en ik uitgenodigd om een keer in Argentinië te komen kijken naar de rally. ’s-Avonds zei mijn vrouw tegen mij ‘jij moet een keer Dakar rijden’. Ze had gezien wat die dag met mij had gedaan.”
“Ze had één voorwaarde: niet op de motor. Toen was het snel duidelijk: wij leveren producten voor vrachtwagens dus dan gaan we ook met een truck! Dat ben ik gaan onderzoeken en het was eigenlijk onhaalbaar: veel te duur. Maar goed, we hebben toch doorgezet en vrijwel direct kregen we veel steun vanuit onze omgeving. En met de hulp van alle sponsoren bleek het wel mogelijk.”
“Vanaf het eerste moment dat we bekend maakten dat we Dakar gingen rijden bleek het een schot in de roos. Een hele hoop publiciteit. En we groeiden meteen. Ongelofelijk.”
Jongensdroom of marketing
Wat was je grootste motivatie voor Dakar: de jongensdroom of de ultieme marketing?
“Het was zeker een jongensdroom maar ik wist meteen dat het ons bedrijf op de kaart kon zetten. Al waren er ook een hoop effecten die ik nooit had verwacht. Al met al is het een hele investering: in tijd, geld en energie. Maar als je dan ziet wat het gedaan heeft, dan was het absoluut de moeite waard.”
Burn-out, maar dan anders
Eerder gaf je aan – met een kleiner bedrijf – al tegen de nodige problemen aan te lopen. Dan komt Dakar en groeit de zaak nog een stuk harder en groter dan voorheen. Had je die groeispurt kunnen maken zonder die scholing?
“Nee, absoluut niet. Dat was nooit gelukt. Soms gebeuren de dingen met een reden. Een paar jaar geleden zat ik drie weken thuis in verband met een operatie aan mijn voet. Daar heb ik mijn omgeving op voorbereid. Na die operatie zat ik thuis en het was stil: de telefoon ging niet meer. Geen mail. Terwijl ik in de jaren daar voor twintig uur per dag werkte.”
“In die tijd kreeg ik een folder van het UWV met een verhaaltje van een vrachtwagen chauffeur die vertelde over zijn burn-out. Ik had helemaal niet het idee dat ik een burn-out had. Bij het lezen van dat verhaal dacht ik ‘dit ben ik’. Ik herkende alle klachten. Toen wist ik dat ik iets moest doen.”
Dakar opende deuren
Edon: “Dakar bleek een enorm goed marketinginstrument. Merkte je dat anderen je ineens anders bekeken?”
“Ja. Meteen. Ineens gingen deuren open die anders dicht bleven. Sowieso was het wennen om bekend te zijn. Ineens wordt je aangesproken met ‘Ha Frank!’. Ik ben niet zo goed in gezichten dus ik heb echt moeten leren om te vragen waar ik iemand van ken. Dan blijkt dat die persoon je alleen kent van tv.”
“Dat het effect uiteindelijk zo groot zou zijn, had ik ook niet verwacht hoor. We hebben klanten in heel Europa en het effect was overal merkbaar. Bijvoorbeeld ook in de regio bij potentiële medewerkers. Ineens kregen we stapels sollicitaties. Dat had ik nooit verwacht.”
Werken en trainen in één pand
In het nieuwe pand heb je ook een professionele sportschool. Waarom heb je dat gedaan?
“Via Martijn Verspeek kwam ik Roel Mensch tegen. Die is hier op gesprek geweest en zijn aanpak interesseerde mij. Roel is toen iedereen gaan checken: zitten ze goed, hebben ze ergens last van, etc. Ons ziekteverzuim is heel laag maar ik wil dat iedereen lekker in zijn vel zit.”
“Dit pand is op de groei gebouwd dus we hadden op dat moment nog ruimte over. Veel van onze mensen bleken interesse te hebben om hier te trainen. Voor of na het werk of op zaterdag. Daarbij hebben we een trainer die wekelijks een aantal keer aanwezig is. Die jaagt ons als een dolle over allerlei parcoursen heen, das niet normaal. Heerlijk.”
De beste productiviteitsboeken
Benieuwd naar hoe jij productiever kunt worden? Bekijk ons interactieve overzicht met de beste productiviteitsboeken.
Vragen van onze lezers
Martijn Verspeek: “Hoe kun je drie weken naar Dakar gaan en je bedrijf toch door laten lopen?”
“Eigenlijk is dan die scholing weer heel belangrijk. Zo lang ik weg ben, krijg ik geen enkel telefoontje. Alles loopt gewoon door. En ons team natuurlijk. We hebben goede mensen die goed op elkaar zijn ingespeeld.”
“Ik ben tegenwoordig niet meer zoveel met de dagelijkse operatie bezig. Eigenlijk werk ik de hele tijd op de achtergrond. Ik wil dat iedereen in dit bedrijf vervangbaar is, inclusief ikzelf.”
Pim Wessels: “Hoe zorg je ervoor dat jouw mensen zich lekker voelen?”
“Door ze mee te nemen in doelen en plannen die je hebt. En daarnaast regelmatig iets leuks te gaan doen met z’n allen. En we delen ook alle cijfers: omzet, opbrengsten maar ook de kosten die het met zich mee brengt. Dat zorgt ervoor dat ze snappen waarom dingen gebeuren.”
Ramon Paans: “Hoe bereid je je voor op zo’n fysiek zware race?”
“Als ik nu Dakar zou moeten rijden, dan gaat dat niet lukken. Daar moet je echt voor trainen: conditie- en krachttraining maar ook hoogtetraining. Dat hebben we bewust gedaan en dat merkten we ook. We zijn een keer vast gereden op 4,5 kilometer hoogte: wij waren met sleeplinten aan het sleuren en om ons heen zagen we veel mensen buiten adem. Daar hadden wij geen last van.”
“Ik vind dat ook onze verantwoordelijkheid: er zijn veel sponsors die geld hebben betaald en op andere manier hebben meegewerkt. Dan kun je niet na een paar dagen uitvallen omdat je voorbereiding niet goed was.”
Marcel Schrijvers: “Wat voelt als de grootste investering van Dakar: geld, tijd of energie?”
“Tijd. Absoluut. Een half jaar voor de start ben ik er elke week 40 uur mee bezig. Elke week. Naast het gezin en de zaak. Het gezin moet het dan ook een stuk bekopen. Ik waak er bewust voor dat die balans niet door slaat in de verkeerde richting.”
“Met de nieuwbouw was het al druk. Om die reden ga ik nu eerst tijd besteden aan mijn gezin en dan mogelijk later nog een keer Dakar. Om die reden hebben 2020 we overgeslagen.”
Dakar 2021?
Kunnen we je dan in 2021 weer in de Dakar rally verwachten?
“Ja, dat zou je nu wel willen horen he? haha. Laat me er maar even over nadenken.”
Meer interviews lezen?
Eens per maand ontvang je onze e-mail nieuwsbrief met volledig zelf geproduceerde interviews, boekbeoordelingen en artikelen.
Wil jij jouw productiviteit verbeteren?
Op de beGuru-blog lees je alles over productiviteit: achtergrond artikelen, boek reviews en vergelijkbare interviews.
Boek: “Focus AAN/UIT” door Mark Tigchelaar
‘Focus AAN/UIT’ is een compleet en goed onderbouwd boek, geschreven door auteurs met ervaring in het veld. Dat maakt Focus één van de beste productiviteitsboeken op dit moment beschikbaar.
bij Robèrt: Meester Ondernemers aan het werk
Robèrt van Beckhoven is ‘s-lands bekendste bakker. Samen met Pirjo de Winkel bouwen ze aan hun ondernemersdroom. Lees hier hoe zij productief blijven.