Op weg naar beGuru 3.0

folder_open Nieuws

De wereld staat niet stil. En wij dus ook niet. In 2015 zijn we de spannendste reis begonnen die we ooit hebben ondernomen: het compleet opnieuw ontwikkelen van beGuru!

 
Bas Kierkels - in
Bas is gék van productiviteit. Hij helpt graag ondernemers méér gedaan te krijgen met hetzelfde team met slimme en flexibele tools.

Alles hebben we onder de loep genomen: toegevoegde waarde, positionering, functies, vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en nog veel meer. Kom mee op reis: we laten je graag zien wat we in die afgelopen 3 jaar allemaal hebben meegemaakt.

Screenshots en marketingmateriaal uit 2008, 2011 en 2018.

2004 – 2015

Bij de lancering van de eerste versie heette beGuru nog Delta Developer. ‘Delta’ was destijds de aanduiding van al onze producten. ‘Developer’ omdat het in eerste instantie was gericht op software ontwikkelaars.

Vanaf het begin hebben we de visie gehad dat urenregistratie zeer makkelijk moest zijn. In tegenstelling tot al onze concurrenten destijds kozen wij voor onze, inmiddels bekende, Start-/Stop-knop. Het indrukken van een knop is veel makkelijker dan het invullen van je start- en stoptijden.

Omdat we veel internetbedrijven als klant hadden boden we niet alleen urenregistratie en project management aan, maar ook contractbeheer. Handig als je ook webhosting verkoopt.

Een frisse start

Het is een prachtige warme zomerdag in juni 2015. De kern van de software is op dat moment iets meer dan 10 jaar oud. De prestaties zijn nog prima, de klanten zijn zelfs zeer tevreden. Toch besluiten we die dag om helemaal opnieuw te beginnen.

Bepaalde zaken die in de toekomst belangrijk worden kunnen we met de techniek die we op dat moment gebruiken niet bieden.

Tot aan Kerst van dat jaar hebben we ons gericht op de nieuwste ontwikkelingen op technisch en grafisch gebied. Waar gaat het de komende jaren naartoe en wat willen wij? Aan het einde van 2015 hebben we al die zaken duidelijk in beeld: het technische en grafische ontwerp van beGuru 3.0 is voltooid!

YES, de nieuwe opzet is compleet!

Bring in the developers!

Het design is klaar en getest op alle mogelijke soorten apparaten: computers, laptops, tablets en mobieltjes. Hagelnieuw en enkele jaren oud. Op snelle en langzame verbindingen. De technieken zijn inmiddels ook goedgekeurd en op hun beurt getest op alle bekende besturingssystemen.

Op dat moment is het tijd voor de volgende fase van het project: het schrijven van de daadwerkelijke code. In tegenstelling tot de eerste versie uit 2004 dit keer niet meer geschreven door mij, Bas Kierkels. Eind 2015 was ik de trotse vader van mijn dochter. Ik kon simpelweg niet meer de tijd vrijmaken nodig voor een project van deze omvang.

Developers zoeken in Brainport

En dus zijn we op zoek gegaan naar professionals die deze opdracht wel tijdig en volgens onze specificaties kun uitvoeren. Het aannemen van ontwikkelaars in de Brainport-regio bleek een bijna onmogelijke missie. Daarop hebben we besloten om buiten Nederland te gaan zoeken naar gemotiveerde en goed opgeleide ontwikkelaars.

Die hebben we kort daarna in India gevonden. In 2018 kunnen we concluderen dat die stap cruciaal en zeer succesvol is geweest. Inmiddels werkt een compleet team bestaande uit zeer vriendelijke en ervaren professionals dagelijks aan beGuru.

Ons toegewijde team

Inmiddels hebben we al enkele jaren dagelijks contact met onze project manager Garima. Zij heeft de coördinatie op zich genomen tussen ons en de software architect, de ontwikkelaars en de quality assurance-medewerkers.

Via verschillende wegen weten we elkaar gedurende de werkdag te vinden: Skype, What’s App, Basecamp, Google Drive en Trello zijn enkele van de tools die we daarbij gebruiken.

Duidelijke communicatie helpt fouten voorkomen en de snelheid lekker hoog te houden.

Nieuwe start, nieuwe naam

Zoals gezegd hebben we alles in de afgelopen jaren onder de loep genomen. Zo ook de naam. Die bleek lastiger uit te spreken dat we hadden gehoopt. Tijd voor een nieuwe naam dus!

Tegelijk met alle programmeerwerkzaamheden zijn we daarom begonnen aan een extra zoektocht. Want een naam is veel meer dan een woord. Het was ons direct duidelijk dat we iets wilden vertellen met onze nieuwe naam.

Dat leidde ertoe dat we ook onze motivatie duidelijk moesten kunnen verwoorden. Zowel Edon voelden die heel duidelijk. Maar dat is iets anders dan je motivatie in 1 of 2 zinnen kunnen verwoorden.

Waarom doen wij wat we doen

Het was even oefenen maar inmiddels weten we onze motivatie goed en kort onder woorden te brengen: wij helpen graag ondernemers. Met beGuru doen we dat door software uit te brengen die ondernemers dagelijks kunnen gebruiken om het maximale uit hun werkdag te halen.

Maar we willen meer doen. Zo organiseren we evenementen waarbij we onze kennis ter beschikking stellen. Daarnaast schrijven we regelmatig goed uitgewerkte artikelen op ons blog. We zijn dus een kennispartner voor onze klanten. Een Guru dus.

“beGuru” is daarmee een perfecte uiting voor ons. Wij zijn jouw Guru. Op het gebied van urenregistratie en project management.

Ondersteuning is altijd prettig. Dus is er een serie artikelen met uitleg online beschikbaar.

Blind testen

In Maart en April van 2018 hebben we enkele tientallen personen uitgenodigd om beGuru te gaan gebruiken. Voor het eerst. Zonder begeleiding. Alsof het bezoekers van onze site zijn die een trial aanvragen.

Dit zogenaamde ‘blind testen’ bleek een goudmijn. Het leverde een schat aan informatie op waarmee we veel dingen konden verbeteren. Die informatie hebben we uiteraard snel doorgegeven aan de developers. Die hebben de software daarop aangepast.

De testen die we daarna hebben uitgevoerd verliepen een stuk beter: gebruikers gaan nu veel eenvoudiger en intuïtiever naar hun doel.

Lancering: juni 2018

Dat is de maand waarin het allemaal lijkt te gebeuren: na 3 jaar hard werken kunnen in die maand de eerste trials worden uitgegeven!

Op het moment van schrijven is het mei 2018. De software is klaar en alle aandacht is nu gericht op wat in vaktermen “provisionering” heet. Die term staat voor het proces waarbij een bezoeker van de site een trial kan aanvragen.

Provisionering zorgt er dan voor dat de omgeving die is aangevraagd zo snel mogelijk gemaakt en uitgegeven wordt. Zodra dat proces goed draait zullen we een besloten groep uitnodigen. Dit zijn bestaande klanten die hebben aangegeven de nieuwe versie als eerste te mogen gebruiken.

Het marketingbeeld van beGuru 3.0 dat je in veel van onze uitingen hebt kunnen zien.

Wat brengt de toekomst?

Wat een intense rit is het geweest, die afgelopen 3 jaar. We hebben enorme sprongen gemaakt en veel geleerd. De nieuwe beGuru zal veel bestaande en nieuwe klanten helpen om nog meer uit hun onderneming te halen.

We kunnen dan ook niet wachten om jullie aan elkaar voor te stellen. Maar: goed werk heeft tijd nodig. Dus ook nu moeten we nog even geduld hebben. We zijn er bijna!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief! Dan informeren we je als eerste bij nieuwe achtergrond artikelen of nieuws.

beGuru Blog

Op de beGuru-blog lees je alles over productiviteit: achtergrond artikelen, boek reviews, ontwikkelingen over beGuru en meer.