beGuru

Marco Aarnink over productiviteit: ‘Je medewerkers zijn je beste coaches’

Marco Aarnink over productiviteit: ‘Je medewerkers zijn je beste coaches’

folder_open Interviews

Door slim te ondernemen groeit je kleine webshop in no-time naar landelijke bekendheid, tientallen miljoenen omzet en 175 man sterk. Hoe zorg je er dan voor dat je elke dag prioriteit weet te stellen: voor klanten, personeel, thuisfront én jezelf? Marco Aarnink is oprichter van Drukwerkdeal.nl én Print.com en weet hoe het is. En dus stelden we hem de vraag: “Hoe bewaak jij jouw productiviteit?”

 
Geschreven door:
Edon van Asseldonk - in
Bas Kierkels - in

Marco was 19 toen hij – samen met een vriend – Drukwerkdeal.nl oprichtte. Een webshop waar je eenvoudig drukwerk kon bestellen. Door uit te blinken in online technieken en klant contact wist hij een enorme markt naar zich toe te trekken. In de jaren daarna volgde daardoor een zeer indrukwekkend groeitraject. Binnen 10 jaar na oprichting verkoopt hij de onderneming. Een deal die hem in één klap financieel onafhankelijk maakt.

Beknopte geschiedenis van Drukwerkdeal.nl
Klik op de bollen om een indruk te krijgen van het indrukwekkende groeitraject van Drukwerkdeal.nl:

Oktober: Oprichting Drukwerkdeal

Omzet, in het 4e jaar na oprichting: 9 miljoen.

Marco koopt zijn compagnon uit en richt een management team op.

De omzet blijft stijgen: 34 miljoen.

18 februari: Vistaprint koopt Drukwerkdeal.

Nieuwe uitdagingen:
Print.com en het vaderschap

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus besloot Marco een nieuwe uitdaging aan te gaan: Print.com. Nóg makkelijker drukwerk bestellen. En dit keer niet alleen voor de nationale markt, maar internationaal. Naast zijn drukke zakelijke activiteiten is hij inmiddels ook twee keer vader geworden. Een druk bestaan dus.

Edon en ik besloten Marco daarom een aantal vragen voor te leggen om te zien hoe hij zijn productiviteit bewaakt. Én wat hij in de afgelopen jaren allemaal heeft geleerd.

Hoe heb je – tijdens die groei – je balans en focus gehouden?

Marco Aarnink: “Het begint met passie. Daar krijg je energie van en dat straalt af op de mensen om je heen. Daardoor kun je al veel grotere uitdagingen aan dan je vooraf zou denken.”

“Als je kijkt naar productiviteit, dan is het vooral zo dat je agenda snel volstroomt. Wij zijn hiermee omgegaan door de juiste mensen aan te nemen. Vooral mensen die werk herkennen en dat vervolgens oppakken, en daarmee dingen ook bij me weghalen. Dus de kunst is niet dat je leert delegeren, nee, de kunst is om mensen te herkennen die het werk zelf zien liggen en oppakken.”

“Het begint al bijvoorbeeld bij het vakkenvullen in de supermarkt: dan zie je snel ‘He, daar staat een potje niet goed’ en jij zet het goed in de plaats van dat je er voorbij loopt omdat het niet jouw rij is. Dát soort mensen zoeken is de kunst van het ondernemen: goede mensen vinden en zorgen dat jij zelf ook weer ontzorgd wordt.”

Wat is productiviteit?

De ene vindt zichzelf enorm productief, de ander heeft altijd het gevoel nóg meer te moeten doen. Maar wat is productiviteit eigenlijk? Lees onze uitleg en praktische tips in onze special over productiviteit.

Sommigen zeggen dan: ‘Wat ben je nou met details bezig’, maar daar gáát het nou net om.

Edon: “Vond je het moeilijk om taken uit handen te geven?”

Marco: “Ja dat vond ik zeker moeilijk. Dat hoort er ook wel een beetje bij. Als je ergens passie voor hebt, dan ben je er ook 100% bij betrokken. Je wilt dan ook alles zien wat er gebeurt. Dus als ik op de website kom en er staat een hoofdletter niet goed of een plaatje is onscherp, dan erger ik me er aan. Sommigen zeggen dan: ‘Wat ben je nou met details bezig’, maar daar gáát het nou net om.”

“Ondernemen gaat over hoofdlijnen en details. Voor alles wat daar tussenzit, daar heb je je mensen voor. Ik moet scherp blijven en mijn mensen scherp houden. Hierdoor maak je met elkaar iets heel moois.”

Heb je veel boeken gelezen of coaches gehad?

Marco: “Nee, zeker niet. Mijn beste coach is mijn medewerker: die spreekt elke dag de klant. Als je goed luistert naar je medewerker, dan vertelt die je precies wat je moet doen. Je krijgt talloze signalen waar je iets mee kunt. Ook als je te vol zit, dan krijg je dát te horen.”

“De meeste coaches spelen toch een soort bandje af. Dan hoor je dingen waarvan je denkt ‘Ja, dat wist ik zelf eigenlijk ook wel’. Ik geef mijn medewerkers de ruimte en het vertrouwen waardoor ze duidelijk kunnen en durven te zijn. ‘Marco, dát doe jij niet goed en dát doet het bedrijf niet goed.’”

“Wij hebben veel sessies gehad waarin we luisteren naar onze medewerkers. Die weten namelijk precies wat onze klanten willen: zij zijn de filter tussen jou en de klant. Zij weten meer dan jij als ondernemer. Dat is veel meer waard dan 1.000 coaches bij elkaar. Ik laat veel dingen gewoon op me af komen. Als ik weet dat ik die week iets spannends heb, dan kijk ik pas die ochtend in mijn agenda, want anders ben ik de avond ervoor al zenuwachtig. Je moet je niet laten leiden door je agenda.”

“Uiteindelijk is de persoonlijke balans het belangrijkste om succesvol te worden. Als je uitgerust en krachtig bent, kun je mensen mee krijgen.”

Kon je meteen goed omgaan met feedback?

Marco: “Nee ik was er niet goed in en heb mezelf gedwongen om daar beter in te worden. Ik kon niet goed tegen kritiek en dan moet je daar wat aan doen. Dus ben ik juist wél de kritiek gaan opzoeken om die vervolgens leren te slikken.”

“Veel kritiek wordt in het algemeen weggewuifd met: ‘Ja, het is maar 1 persoon die het zegt’. Maar die ene persoon is al 1 te veel en dus moeten we daar iets aan doen. Je moet daar heel scherp op zijn. Je moet jezelf daarin trainen om die kleine details – signalen – tot je te nemen.”

Ik heb een broertje dood aan functietitels en mensen die vinden dat ze de baas zijn van een ander.

Wat is de interne werkwijze bij Print.com?

Marco: “Wij hebben geen functies, wij denken in rollen en verantwoordelijkheden. Met een team neem je een bepaalde verantwoordelijkheid aan. Het team geeft dan een planning af en samen stemmen we de gewenste resultaten af.”

“Als het team die vervolgens niet haalt, dan betekent het dat ergens iets mis is gegaan. Dat kan betekenen dat iemand zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen of dat een bepaalde rol ontbreekt in dat team. Als je dat weet kun je verdere actie ondernemen.”

Werkt Print.com intern met methoden als Agile, Scrum, GTD?

Marco: “Jazeker, maar dan op een vrij organische manier. We gebruiken die onderdelen van die methoden die we kunnen gebruiken. Ik heb een broertje dood aan functietitels en mensen die vinden dat ze de baas zijn van een ander. We hebben dus geen aangewezen ‘product owner’ of zoiets, dat zijn rollen die door het team moeten worden geadopteerd.”

“Vooral nieuwe medewerkers die gewend zijn om Agile, Scrum en dat soort methoden strict te gebruiken, vinden dat lastig. Die zeggen dan vaak ‘We missen hier echt een product owner’. Nee, zeggen wij dan: we werken met zelfsturende teams en dat wil zeggen dat je met elkaar die rol vervult.”

“Het duurt soms jaren voordat sommigen dat zelf sturende pas echt door hebben, en dat ze ook echt zelf hun verantwoordelijkheid nemen en niet meer naar anderen wijzen.”

Leestip: Boris Veldhuijzen van Zanten over productiviteit

In een één-op-één interview vroegen we deze drukbezette man hoe hij zorgt dat hij alles gedaan krijgt.

Lees hier het complete interview

Je legt veel verantwoordelijkheid en vrijheid bij je mensen. Heeft dat effect bij het aantrekken en behouden van je mensen?

Marco: “Er is niks lekkerders dan wanneer je een hoop vrijheid hebt tijdens je werk. Dus als je die zelfsturing in je organisatie kunt krijgen, dan geef je mensen heel veel vrijheid.”

“Dat vertrouwen is eigenlijk key. Als mensen merken dat jij ze vertrouwt, dan doen ze alles voor je. Dan trekken ze alles naar zich toe.”

Welke tip zou je de 10-jaar jongere Marco willen geven?

Marco: “Mensen vrij laten. Dat is het verhaal. Toen ik jong was, dacht ik dat je als ondernemer ook echt een baas moest zijn. Zoals veel mensen denken. Veel corporates en familiebedrijven worden op deze traditionele wijze aangestuurd en zijn op die manier uiterst succesvol.”

“Bij veel branches past het wellicht ook beter. Hoe wij het doen, past goed bij de snelle internetbranche: iedere dag schakelen en snel zien wat er speelt en daarop kunnen inspelen. Bij hele grote ondernemingen, maar bijvoorbeeld ook productiebedrijven snap ik prima dat je management nodig hebt en duidelijke kaders. Het heeft veel met omvang te maken en de medewerkers.”

We kregen regelmatig te horen ‘Dat gaat je nooit nóg een keer lukken’

Wat moéten we van Print.com weten?

Marco: “We werken met Print.com op een heel andere manier. We zijn samen met de klant een business model gaan maken. We kregen regelmatig te horen ‘Dat gaat je nooit nóg een keer lukken’ en die mensen hebben we gevraagd om mee te denken.”

“Die ideeën hebben we samen met een heleboel klanten tijdens twee leuke avonden gepresenteerd, gevalideerd én – waar nodig – gewijzigd. Daarmee werd die klant onderdeel van het business model. De klanten die daar aanwezig waren, zijn zo loyaal geworden, want die hebben het gevoel dat Print.com echt een stukje van hen is geworden.”

“Met die dingen laten we ook zien hoe veerkrachtig we zijn. We denken niet vanuit ons eigen kunnen en hebben echt de wens van de klant centraal gezet. Vanaf het begin hebben we dit gedaan. Daar gaat het volgens mij om in deze tijd.”

“Het is niet meer relevant hoe het altijd is gegaan en je moet niet denken ‘Ik weet het beter dan de klant’. Sterker nog, er komt een generatie aan die ons keihard voorbij gaat in flexibiliteit, in snelheid, snel schakelen, social media, etc. En daar moet je in mee.”

Welke apps gebruik je tijdens je werk?

Marco: “WhatsApp. Parkmobile omdat ik veel onderweg ben en social media-apps om een vinger aan de pols te houden. Dat vind ik prettig.”

“Intern gebruiken we allerlei tools om het werk in kaart te brengen en de voortgang te bewaken. Behalve Trello weet ik niet precies welke, om eerlijk te zijn. Dat is voor mij ook niet relevant: de teams kiezen de tools die bij hen passen.”

Hoe ziet jouw agenda er uit?

Marco: “Ik gebruik de standaardagenda op mijn telefoon. Ik doe er zelf alleen niks mee. Dat doet mijn persoonlijke assistente Ingrid allemaal voor me.”

Ingrid: “We gebruiken kleuren zodat we snel overzicht hebben van een dag: blauw voor telefonische afspraken, rood voor privéaangelegenheden, etc. Dat zijn de basic kleuren waar we mee werken. We zetten er ook niet alles in: kleine dingen of dingen die hij zelf even moet doen, hoeven we niet te vermelden. Op deze manier hoeft hij er zelf ook niks meer mee te doen.”

Marco: “Ik word daar ook heel onrustig van. Als ik het gevoel heb dat ik geen tijd heb, ga ik dat gevoel uitstralen naar mijn omgeving. Daardoor kun je ze kwijt raken. Op deze manier spookt het niet door mijn hoofd rond en heb ik mijn aandacht vol bij de dag.”

Wil jij jouw productiviteit verbeteren?

Dit is het eerste interview uit een serie van interviews met ondernemende Nederlanders, bekend of niet, ondernemer of niet. Wil je weten hoe zij productief zijn geworden? Houd dan beGuru.nl/blog in de gaten.

We bedanken zowel Marco Aarnink als JONG! Valkenswaard voor hun medewerking zodat dit interview kon plaatsvinden.

Houd deze site in de gaten voor meer interessante artikelen. Op dit blog publiceren we met regelmaat vergelijkbare interviews, zelf geproduceerde achtergrondartikelen en tips over productiviteit.

Recente artikelen

Boeken

Boek: “Focus AAN/UIT” door Mark Tigchelaar

‘Focus AAN/UIT’ is een compleet en goed onderbouwd boek, geschreven door auteurs met ervaring in het veld. Dat maakt Focus één van de beste productiviteitsboeken op dit moment beschikbaar.

Mobiele versie afsluiten