Boris Veldhuijzen van Zanten over productiviteit en gevoel: “Ok, zo gaat dat blijkbaar.”

folder_open Interviews

Boris Veldhuijzen van Zanten is een serieondernemer met een gave om ondernemende mensen met elkaar te verbinden. De CEO’s van de allergrootste internetbedrijven kennen hem bij voornaam. Hij is oprichter van het grootste en leukste tech event wereldwijd: The Next Web. Werd op jonge leeftijd rijk, raakte het (bijna) allemaal kwijt en doet het nu weer goed. Veel aanleiding dus om hem te vragen: “Hoe doe jij het toch allemaal Boris?”

 
Bas Kierkels - in
Bas is gék van productiviteit. Hij helpt graag ondernemers méér gedaan te krijgen met hetzelfde team met slimme en flexibele tools.

Boris is oprichter en CEO van – onder andere – The Next Web. Onder de gastsprekers zijn Casey Neistat en bekende namen van Google, Booking, WIRED en Facebook.

Keuzes maken

Bas: “Wij hebben elkaar ergens in 2004 gesproken. In die tijd had je al twee ondernemingen (V3 en Hubhop) succesvol verkocht. Je hebt meerdere ondernemingen opgericht die nationale en internationale bekendheid genieten, zoals The Next Web (TNW). Tegelijk kan ik in tientallen bladen en sites interviews met jou lezen. En ook voor ons heb je tijd gemaakt.”

“Slaap jij ooit?”

Boris: “Ja, ik slaap heel goed!”

Maar serieus: Hoe krijg jij gedaan wat jij belangrijk vindt?

Boris: “Ik heb wel goed gewerkt aan mijn efficiëntie. Een investeerder vertelde laatst dat hij weinig bedrijven had gezien met zoveel slimme mensen. Een leuk compliment om te mogen ontvangen.”

“Sommige meetings sta ik op en gaat iedereen aan het werk en dan denk ik: ‘Ik heb eigenlijk niet echt iets te doen, behalve de volgende meeting voorbereiden’. Dat stelt me ook in staat om te doen waar ik goed in ben: mensen met elkaar verbinden, lezingen houden. Dat kan alleen omdat dit team zo goed en zelfstandig werkt.”

Volwassen worden moet een optie zijn.

Belangrijkste les

Welke les had je – op het gebied van ondernemen en productiviteit – jaren eerder willen leren?

Boris: (denkt eerst na) “In het begin doe je alles zelf. Daarna neem je mensen aan voor bepaalde werkzaamheden. En dan doe je met z’n allen alles. De volgende stap is dat je mensen aanneemt die echt maar een ding doen. Dus niet meer een designer die ook de lunch maakt, etc.”

“Elke fase heeft z’n unieke kenmerken. En al doende heb ik die leren kennen. Als ik die vooraf had gekend was ik meer ontspannen geweest. Dan had ik eerder gerealiseerd: ‘Ok, zo gaat dat blijkbaar’.”

Wat is productiviteit?

De ene vindt zichzelf enorm productief, de ander heeft altijd het gevoel nóg meer te moeten doen. Maar wat is productiviteit eigenlijk? Lees onze uitleg en praktische tips in onze special over productiviteit.

Altijd dezelfde energie

Ik ken ondernemers die elke dag hetzelfde zijn: dezelfde ‘mood’, dezelfde energieke begroeting, altijd alles op tijd af, nooit ziek of een slechte dag. Ik ben de ene dag heel creatief en niet tegen te houden, andere dagen richt ik me beter op andere dingen. Hoe is dat bij jou? En hoe ga je daarmee om?

Boris: “Ja dat schommelt bij mij ook, jazeker. Binnen ons bedrijf passen we dat ook toe: dus ik zeg ook altijd: ‘Als je merkt dat je vandaag niet meer gaat doen dan mailtjes openen en weer sluiten, daar help je niemand mee’.”

Ga dan liever even een wandelingetje maken.

“Als je dat voelt, dat is een soort van ziek zijn. Ga dan liever even een wandelingetje maken. Of lees een boek hier om de hoek in een cafeetje. Daar moet je geen misbruik van maken natuurlijk. Mensen zijn geen machines, dus het is beter om er voor open te staan.”

Methode of intuïtie

Vertrouw je op je gevoel of juist op logica en methoden als Agile en GTD?

Boris: “Die dingen kunnen niet zonder elkaar. Ik heb regelmatig dat iets niet goed voelt. Soms kan ik dan niet goed onder woorden brengen waarom, maar ik weet dat ik moet nakijken wat er aan de hand is voordat we verder gaan.”

“Ik ben ook altijd wantrouwig wanneer iemand zegt: ‘ja maar, ik heb data die zegt dat het klopt’. Dan nog wil ik luisteren naar ons gevoel en intuïtie en regelmatig blijkt dan dat – bijvoorbeeld – die data niet volledig was. Of dat we een bepaalde factor niet onderzocht hadden.”

Bas: “Niet iedereen kan vanuit intuïtie werken. Hoe is dat bij the Next Web geregeld?”

Boris: “Klopt maar ik denk dat de combinatie juist heel goed is. Dus dan heb ik het gevoel dat iets niet klopt en dat hoor ik iemand anders zeggen ‘dan laat mij dat maar eens extra onderzoeken’. Zo kom je dan tot een compleet plaatje waarbij we elkaar versterken.”

“Zo hadden we een paar jaar geleden regelmatig to do-lijstjes met onze partners. Dan zaten we bij de volgende vergadering: ‘Heeft iedereen zijn lijstje af?’ En dan zei een partner ‘eh nee, ik heb dat ene ding nog niet opgepakt’. En op de vraag ‘waarom niet’ kwam eigenlijk geen duidelijk antwoord.”

“Dan kan ik de manager zijn en zeggen: ‘Dat was wel afgesproken’. In de plaats daarvan kijken we wat de oorzaak is. Soms blijkt dan dat we niet echt achter dat werk stonden.”

Beoordeel jezelf

Als je mij naar de supermarkt stuurt, kan het maar beter niet om belangrijke dingen gaan want ik vergeet vrijwel zeker iets. Tenzij je vraagt naar M&M’s.. Welke beoordeling geef je jezelf voor:

Ik kan alles zelf onthouden, ook in een drukke week:
Boris: “Een nul. Ik vergeet alles. Als iemand zegt: ‘Kun je onthouden dat je volgende week dinsdag dat moet doen’, dan vraag ik: ‘Herinner me aub maandagavond’ en dan regel ik het voor je.”

Creatieve oplossingen bedenken voor een lastig probleem:
Boris: “Oh ja: tien.”

Ik presteer beter met externe oplossingen
Boris: “Ik ben daar heel pragmatisch in. Soms is een externe oplossing het beste, dan vind ik het prima.”

‘Volwassen worden moet een optie zijn’

..is een quote van jou. In een wereld die steeds meer om ‘kijk mij eens’ en ‘kijk eens wat ik heb’ draait, geef jij daar je eigen invulling aan. Hoe kom jij zo zeker van jezelf?

Boris: “Ik weet de oorzaak niet. Jaren terug verkocht ik een bedrijf en was ik ineens heel rijk. Dat raakte ik binnen een paar jaar ook weer kwijt. En ik merkte dat dit bijna geen effect had op mijn gelukzaligheidsgevoel.”

“Natuurlijk is het leuk: een nieuwe auto of een groot huis. Maar na verloop van tijd geeft dat op zich geen kick meer.”

Boris rijdt overigens al 21 jaar dezelfde Volvo 😉

Elke ondernemer heeft zorgen: de kleintjes willen groot worden en de groten willen klein zijn.

Eigenschappen van een start-up die niemand wil weten

Ondernemen is risico lopen. Jij bent daar bekend mee. En ook bij jou veranderde niet alles in goud. In de start-up scene is weinig aandacht over wat een start-up met je gevoel en emoties kan doen. De beperkingen, onzekerheid, investeringen, deadlines, etc. Welke eigenschap mag wat jou betreft meer belicht worden?

Boris: “Elke ondernemer heeft zorgen: de kleintjes willen groot worden en de groten willen liever klein zijn. Ik las ooit over Google: die hebben in de eerste tien jaar vijftien momenten gehad waarop ze niet wisten of het bedrijf de volgende dag nog zou bestaan. Terwijl, als je er van de buitenkant naar kijkt, dan denk je dat het allemaal een rechte lijn omhoog is geweest.”

“Spreek een willekeurige ondernemer aan en ze hebben allemaal zorgen. Ook die bekende ondernemer of de ondernemer van het jaar. Dan vraag je even door en dan blijkt dat ook zij zorgen hebben.”

‘Ja gaaf, die hele grote klant, maar nu ben ik ook afhankelijk van die ene klant’. Krijg je dat weer.

“Dus het is overal wat. En ik denk dat eigenlijk iedereen dat onderschat. Het is echt overal wat. Dat hoort erbij.”

Favoriete apps en software

Stel: je tas met al je devices valt in de gracht. Welke apps en software ga je als eerste missen?

Boris: “Ik leef echt met mijn telefoon en tablet. Ik vind het geweldige apparaten, maar dat is niet leading. Ik ben niet afhankelijk van deze specifieke hardware: je fietst naar de winkel en met een uurtje is het allemaal weer hersteld. Het doet heel even pijn: het kost me 2 uur en ook geld. Maar ik kan daarna ook gewoon weer verder.”

“En qua software: ik vind Trello en Slack echt geweldig. Wij leven echt op Slack. En Feedly om het nieuws te kunnen bijhouden. Ik vind e-mail ook nog steeds een hele waardevolle tool.”

“Ik krijg ontzettend veel e-mails per dag. Bijvoorbeeld start-ups die willen dat TNW over hen schrijft en dan mailen ze mij. Die mails wil ik niet zomaar wissen, ik wil beleefd blijven. Virtuat helpt mij dan. Ik sleep die mails naar een mapje. Virtuat zal die mail dan keurig beantwoorden met een heel uitgebreide mail. Met informatie bij wie ze moeten zijn en tips die ze misschien kunnen gebruiken.”

Hoe ziet jouw agenda er uit

Boris: “Ik werk met vaste blokken. Dus elke dag begint met een vast blok voor e-mail en to do’s. Dat blok geeft me de ruimte om de vorige dag te evalueren en deze dag voor te bereiden. En stel dat iemand me die ochtend een uurtje nodig heeft, dan is die ruimte er ook. Dit blok is een heel fijn rustpunt in de dag.”

Bedankt Boris!

We bedanken Boris Veldhuijzen van Zanten voor zijn medewerking aan dit 1-op-1 interview. Wil je meer weten over Boris zijn activiteiten? Kijk dan op thenextweb.com of TQ.

Wil jij jouw productiviteit verbeteren?

Op de beGuru-blog lees je alles over productiviteit: achtergrond artikelen, boek reviews en vergelijkbare interviews.

Cover shot van boek: 'Focus AAN/UIT'.
Boeken

Boek: “Focus AAN/UIT” door Mark Tigchelaar

‘Focus AAN/UIT’ is een compleet en goed onderbouwd boek, geschreven door auteurs met ervaring in het veld. Dat maakt Focus één van de beste productiviteitsboeken op dit moment beschikbaar.