Randvoorwaarden als kern van je doorbraak: praktische tips

folder_open Kennisbank

In de afgelopen jaren heb ik met een aantal zeer succesvolle ondernemers mee mogen kijken. Hoewel ze in een andere branche actief waren, heb ik een overeenkomstige eigenschap gezien. Ze hadden structureel aandacht voor de randvoorwaarden van hun onderneming. Lees het artikel en ik leg uit hoe jij hiermee kunt groeien.

 
Bas Kierkels - in
Bas is gék van productiviteit. Hij helpt graag ondernemers méér gedaan te krijgen met hetzelfde team met slimme en flexibele tools.

Om als ondernemer uit de verf te komen, moet je veel kunnen. Het begint bij een goed product of een goede dienst. Daarnaast moet je goed bereikbaar zijn. En goed kunnen communiceren. Je administratie moet op orde zijn. En ga nog maar even door.

“De inrichting van je vergaderruimte, bedrijfskleding, een ingevulde checklist bij oplevering & het wekelijks wassen van de bussen. Allemaal voorbeeld randvoorwaarden waarmee je jezelf kunt onderscheiden van je concurrenten.”

In dit artikel heb ik veel praktische tips voor je op een rij gezet waarmee je randvoorwaarden kunt identificeren die bij jou het verschil kunnen maken. Daarnaast beschrijf ik deze categorieën ter inspiratie:

  1. Aanvullend op de kerncomponenten
  2. Als hulp bij de communicatie
  3. Bestaande uitingen
  4. Verzorging
  5. Aankleding
  6. Laat zien wat je doet

Focus niet alleen op de kern

Veel ondernemers concentreren zich teveel op hun producten en diensten. Of andere kernonderdelen zoals het machinepark en de medewerkers. Natuurlijk moet je de kern op orde hebben. Maar succes komt niet zodra je die kern op orde hebt.

Klanten winnen met labels, processen, belijning en uitstraling. Lees verder en ik leg het je uit.

Het onderscheid bij de ondernemers die ik in de introductie beschreef was dat zij tevens aandacht hadden voor de randvoorwaarden. In eerste instantie onderschatte ik de effecten die je daarmee kon bereiken. Ik zou er al snel achter komen dat die zaken een enorme impact kunnen hebben op je onderneming.

Randvoorwaarden: belangrijk, maar korte tijd te missen

Met randvoorwaarden bedoel ik zaken in je onderneming die je (korte tijd) kunt missen zonder omzet te verliezen. Voor veel ondernemers is de website een randvoorwaarde. Je wilt voorkomen dat je site ‘plat ligt’ en dus niet bereikbaar is. Terwijl de site een dag niet bereikbaar is realiseren veel ondernemingen nog wel omzet.

Niemand zal het waarderen als je site offline is. Maar de meeste ondernemers kunnen die dag nog wel omzet genereren.

Dat kun je niet zeggen van je kerncomponenten: als daar een probleem mee is, heb je direct een probleem. Mogelijk zijn je machines, medewerkers en voorraad jouw kerncomponenten. Elke onderneming heeft een eigen mix, afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten. Maar je ziet het verschil tussen de twee: absoluut onmisbaar en enige tijd misbaar.

Scoren met randvoorwaarden

Je kunt met je randvoorwaarden een onderscheid maken ten opzichte van je concurrenten. Dus: ben jij aan het concurreren op prijs? Kijk dan eens naar je huidige randvoorwaarden en bekijk wat je kunt verbeteren. Met elke verbetering onderscheid jij je meer van je concurrenten.

Voorbeeld: heb je een winkel, een werkplaats of een fabriek? Welke kleding dragen jij en je medewerkers? Zonder ook maar iets aan je assortiment of activiteiten te doen kun je professioneler overkomen door iedereen in dezelfde bedrijfskleding te steken.

Heel eerlijk: het maakt mij niet uit wie mijn CV-ketel komt hangen. Maar van Verspeek Installaties weet je dat het op een keurige manier wordt gedaan: dat blijkt uit alles. Zeg het niet tegen eigenaar Martijn, maar kwaliteit en zekerheid zijn voor mij dan iets belangrijker dan de scherpste prijs.

Een ander opmerkelijk voorbeeld heb ik bij een klant recent meegemaakt. Die gaf regelmatig rondleidingen door zijn fabriek. Op een bepaald moment besloot hij om – tegelijk met andere maatregelen – belijning op de grond te laten aanbrengen.

Het aanbrengen van de belijning kwam voort uit een interne motivatie. Namelijk om voor iedereen duidelijk te maken waar je mag lopen en waar de pallets horen te staan. De maatregel had dus ook een extern effect: een professionele uitstraling naar bezoekers.

Verschillende voorbeelden van heldere communicatie bij Wilmink Poedercoating B.V.. Links: dit label maakt voor iedereen duidelijk wat je in je handen hebt, van ontvangst tot oplevering. Midden: ‘let op’ in alle talen. Rechts: deze leverancier slaat twee vliegen in een klap: instructies en reclame voor zichzelf.

Veel zaken zullen heel logisch zijn: je loopt niet zomaar een pad op waar heftrucks rijden. Je kunt klem komen te zitten tussen de automatische ovendeuren. Je bent al verplicht om hier aandacht voor te hebben maar kijk er eens extra goed naar. Waarschijnlijk zijn het stuk voor stuk punten waar je extra kunt scoren.

Daarnaast andere permanente instructies heel prettig voor nieuwe medewerkers. Zij hoeven jou niet tig-keer te vragen hoe het ook alweer zat. Ze kunnen het gewoon lezen. Elke keer als ze twijfelen.

Nooit meer concurreren op prijs

Wat hebben kleding en belijning met professionaliteit te maken? In eerste instantie niets: voor de kwaliteit van je productie maakt het niet uit of je een rood of blauw T-shirt draagt. Toch is het anders. En precies dat verschil kan cruciaal zijn.

Zo heb ik meerdere keren meegemaakt dat potentiële klanten kozen voor mijn klanten omdat zij hun medewerkers in keurige shirts hadden lopen. Of omdat zij procedures inzichtelijk maakten voor de klant. Dat is ook heel logisch: het zegt iets over je onderneming.

Stel: jij en je concurrenten leveren vergelijkbare producten of diensten tegen vergelijkbare prijzen. Maar jij hebt daarnaast ook nog tijd en aandacht voor de uitstraling van je onderneming, dan heb je de boel blijkbaar goed onder controle.

Dat kan dus een onderscheidende factor worden waardoor klanten voor jou kiezen. Sterker nog, als je dit continu doet, dan wordt jouw onderneming een niet-te-missen partij in de markt. Op den duur kan de prijs zelfs van ondergeschikt belang worden. Klanten willen dan met jou zaken doen. Omdat je een ijzersterk product levert, betrouwbaar bent, meedenkt, etc, etc. In die situatie is prijs een stuk minder belangrijk.

Doodsaaie vergadertafel met vlekken

Je kerncomponenten kun je waarschijnlijk zo in kaart brengen: machines, voorraad en je computers. Dat is makkelijk: je hebt ze allemaal nodig om omzet te kunnen maken. Randvoorwaarden zijn niet per se nodig. Je kunt ze schrappen in moeilijke tijden en erbij nemen als je wilt groeien of verbeteren.

Hoe kom je op randvoorwaarden die jou gaan helpen? Daar is geen lijst voor. Zoals gezegd is elke onderneming uniek. Daarmee heeft elke onderneming eigen kerncomponenten en randvoorwaarden.

De originele kleedruimte van Verspeek Installaties. Ik verwacht dat een actie als deze – onder andere – effect heeft op het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Veel ondernemers hebben blinde vlekken als ze naar hun eigen onderneming kijken. Ik heb talloze vergaderingen gehad in van die doodsaaie ruimtes. Met een beschadigd systeemplafond en een vergadertafel met broodkruimels en koffievlekken. De stoelpoten hoorde je schuiven over een zanderige tegelvloer. Klinkt bekend?

Vaak gehoord:

“Wij leveren echte service en kwaliteit. Maar klanten gaan altijd voor de laagste prijs.”

Daar hoeft niks mis mee te zijn. Als het jouw bedoeling is om niks uit te geven aan het pand en de inventaris dan is het OK. Maar als je het niet in de gaten hebt kan het een belemmering vormen.

Misschien lever je een betere kwaliteit dan je concurrent. Maar als die concurrent jouw klant in een verzorgd maar functioneel pand ontvangt is de kans groot dat de order aan jouw neus voorbij gaat.

Dus: als het jouw bedoeling is om je klanten te ontvangen in een keurige ruimte, kijk dan ook eens goed naar jouw pand. Is de vloer schoon? Zijn er dingen die je kunt opbergen zodat de ruimte er overzichtelijker uitziet? Wat hangt er aan de muur? Loop eens kritisch en met een open blik door je bedrijf en kijk wat je kunt verbeteren. Kost niks, levert meteen resultaat op.

Tip: Inspireer jezelf

Ik heb gemerkt dat ik de beste ideeën krijg door naar andere ondernemers te kijken. In een andere branche bedoel ik dan. Door naar concurrenten te kijken raak ik al mijn creativiteit kwijt. Dat probeer ik dan ook nooit te doen. Drink eens een kop koffie in een hippe bar. Of kijk eens binnen bij bevriende ondernemers in een totaal andere branche.

Laat je inspireren: ga eens naar een hippe koffiebar of stap binnen bij een andere ondernemer.

De kans is groot dat zij je op ideeën brengen die jij kunt gebruiken om jouw onderneming te verbeteren.

Tips: 5 categorieën met onderscheidende randvoorwaarden

Ik denk nogmaals niet dat het mogelijk is om een complete lijst met randvoorwaarden te maken. Maar om je op weg te helpen heb ik een aantal items op een rij gezet. Laat deze ideeën door je hoofd gaan. Loop door je bedrijf. Kijk wat jij kunt doen om het verschil te maken.

  1. Aanvullend op de kerncomponenten
    Bedenk wat je kunt doen om je kerncomponenten te verbeteren. Voor je medewerkers en voor klanten. Voorbeelden: belijning op de vloer, geschreven instructies voor je medewerkers, en richtlijnen voor je klanten, etc.
  2. Als hulp bij de communicatie
    Deze stap missen veel ondernemers: bedenk welke dingen je regelmatig zegt, of schrijft in een e-mail. Werk die 1 keer goed en heb ze klaarliggen. Geprint of digitaal om door te mailen als de vraag weer komt. Voorbeelden: informatie die je ter voorbereiding op een order kunt e-mailen, processen die je kunt meegeven aan nieuwe medewerkers, een checklist om door te nemen bij oplevering, etc.
  3. Bestaande uitingen
    Wanneer heb je voor het laatst goed gekeken naar je site, je visitekaartjes, briefpapier, gevelreclame en je logo? Mogelijk is het tijd om een of meerdere een opfrisbeurt te geven.
  4. Verzorging
    ..van medewerkers, werkplaats en kantoor, schoonmaakregime, etc. Je hoeft geen marmeren hal te hebben. Maar zorg ervoor dat alles verzorgd is. Tip: veeg de stoep of parkeerplekken eens en kijk eens kritisch naar de voordeur en ontvangst.
  5. Aankleding
    Ok, je bedrijf staat er nu keurig bij. Maar wat kun je doen om het bezoek prettiger te maken? Laat je jouw klanten bijvoorbeeld regelmatig een uur zitten? Zorg dan voor comfortabele stoelen en een aantrekkelijke vergaderruimte. Tip: achtergrondmuziek en een geurtje vallen niet direct op maar dragen wel bij aan een prettig gevoel.
  6. Laat zien wat je doet
    Veel ondernemers missen deze stap: maak jij altijd inzichtelijk wat je doet om tot het eindproduct te komen? Zo nee, gemiste kans! Je zult zien dat klanten meer waardering krijgen voor je inzet zodra ze zien wat jij allemaal voor ze doet. Tip: maak een presentatie waarin je jouw bedrijf en belangrijkste producten en diensten laat zien.

Autobedrijf Van den Akker B.V. heeft zich in een overvolle markt weten te onderscheiden van concurrenten: full-options en sportieve maar tweedehands auto’s in een perfecte staat. En je krijgt een royal treatment. Dat je daar ook voor betaald nemen talloze klanten al jaren voor lief.

Tip: laat je beoordelen door anderen

Deze tip heeft voor mij heel goede resultaten opgeleverd. Vraag een een paar mensen die je vertrouwt om jou en je onderneming te beoordelen. Nodig ze uit op je bedrijf. Stuk voor stuk of met z’n allen: wat jou het beste lijkt. Laat ze kennismaken met jouw onderneming zoals je dat met je klanten doet.

Geef duidelijk vooraf aan dat het doel van je gesprek is om verbeterpunten te krijgen. Schrijf de feedback op. De kans is aanwezig dat bepaalde punten in jouw oren in eerste instantie als overdreven zullen klinken, of te logisch om te missen. Houd er rekening mee dat je bezoeker ook moeite moet doen om eerlijk te zijn. De punten die je hoort zijn dan ook – voor die persoon – echte verbeterpunten. Opschrijven dus.

Nodig eens mensen uit die je durft te vertrouwen. Laat ze alles zien wat klanten ook zien. Hoe eerlijker je durft te zijn, hoe meer je leert. Als wederdienst kun je hetzelfde doen bij de ander. Voor iedereen leerzaam!

Beoordeel de lijst over een tijd opnieuw. Waarschijnlijk heb je bepaalde punten niet opgepakt. Mogelijk vond je bepaalde punten destijds niet de moeite waard of heb je eerst andere dingen aangepakt.

Draai de rollen eens om: zijn er ondernemers die jij kunt beoordelen? Naast het feit dat je een andere ondernemer vooruit kunt helpen kun je er zelf ook veel van leren! Je kijkt namelijk op een unieke manier binnen bij een andere onderneming. Wie weet zie je randvoorwaarden die voor jou interessant kunnen zijn.

In het beste geval kom je tot de conclusie dat jij het goed voor elkaar hebt: proficiat!

Laatste tip: lees dit over een tijdje opnieuw

Serieus: ga nu aan de slag en lees het artikel over een tijdje opnieuw. Je zult zien dat je de tweede keer anders tegen dingen aankijkt. Grote kans dat je de tweede keer weer een aantal nuttige tips tegenkomt die je dan weer verder helpen.

Dus: open Outlook en maak een herinnering over een maand. Plaats een link naar het artikel zodat je dan alleen nog maar hoeft te klikken en lezen. Graag gedaan 😉

En nu? Nu is het aan jou!

Tijd om het artikel in praktijk te brengen. Print het artikel of leg een ouderwetse bookmark naar deze pagina. Reserveer tijd in je agenda om hier later vandaag of ergens deze week mee aan de slag te gaan.

Wil jij met Kerst terugkijken op een mooi jaar met veel verbeteringen? Dan zul je snel moeten beginnen! Dus: pak je telefoon en kijk met wie je koffie gaat drinken of wie jou binnenkort gaat beoordelen.

Durf je niemand te bellen? Dan bel mij maar: ik help je graag verder. Ik geef je zelfs op voorhand mijn mobiele nummer: 06-55 84 86 45.

Veel plezier bij het toepassen van dit artikel. En graag tot een volgende keer. Mag ik je er op wijzen dat we regelmatig van dit soort artikelen schrijven: die zijn te vinden op beGuru.nl/blog. Wat mij betreft dus tot de volgende keer. Doei.

Vriendelijke groet,

Bas Kierkels

beGuru: maakt jou nóg productiever

beGuru Blog

Op de beGuru-blog lees je alles over productiviteit: achtergrond artikelen, boek reviews, ontwikkelingen over beGuru en meer.