Wat zijn jouw selling points?

folder_open Roadmap

Als onderdeel van mijn werk schrijf ik webteksten voor bedrijven. Het doel van deze webteksten is meestal om meer potentiële klanten via Google te trekken. Het trekken van bezoekers naar je website is slechts stap 1. Als bezoekers op je website zijn, dan wil je ze namelijk ook overtuigen om klant van jouw bedrijf te worden.

 
Edon van Asseldonk - in
Edon krijgt een kick van efficiënt werken. Als online marketeer, ondernemer en jonge vader probeert hij altijd het meeste uit de week te halen.

Daarom vraag ik ondernemers ook waarom een potentiële klant voor hun product of dienst zou moeten kiezen en niet voor die van de concurrent. Ook vraag ik ze wat hun bedrijf beter maakt dan de concurrentie. Vier van de vijf keer word ik dan moeilijk aangekeken en wordt er gezegd: “oeh dat is lastig”, of “moet ik dat nu kunnen vertellen?”. Het simpele antwoord is ja.

Dit geldt net zo goed voor startende ondernemer als ervaren ondernemers en in deze blog zal ik uitleggen waarom.

Wat zijn selling points?

Selling points zijn onderscheidende kenmerken van jouw bedrijf die voor jouw potentiële klanten redenen zijn om voor jouw product of dienst te kiezen. Als jouw product goedkoper is dan dat van de concurrent, dan is het een goed selling point. Als jouw product van betere kwaliteit is dan concurrerende producten, dan is het ook een goed selling point. Andere voorbeelden van selling points zijn goede service, snelle levertijd of gunstige voorwaarden.

Als je voor jouw bedrijf selling points op papier wil zetten, dan moet je goed bedenken wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Hier kun je gezond verstand voor gebruiken, maar ik raad ook aan om aan mensen te vragen waarom ze voor een bepaald product of dienst kiezen. Dit levert waarschijnlijk waardevolle inzichten en kansen op om zelf selling points te creëren.

Uniek of Unique
Er zijn waarschijnlijk lezers die zich afvragen waarom ik nu een Engelse term gebruik om dit concept uit te leggen. Nou heel simpel, de term verkooppunten betekent iets anders in het Nederlands en ik heb geen goede vertaling kunnen bedenken. Andere lezers denken wellicht dat ik eigenlijk de veel (verkeerd) gebruikte term unique selling points (USP) bedoel.

Nee, een unique selling point is een kenmerk dat uniek is voor jouw bedrijf en dat dus geen enkel andere bedrijf heeft. In de praktijk hebben heel weinig bedrijven USP’s. Een bedrijf als ASML heeft USP’s, maar meer dan 90% van de bedrijven heeft geen echte USP’s. Dat is ook niet erg, want er zijn vele bedrijven zonder USP’s die wel mooie winsten behalen.

Praktische tips als eerste lezen? Schrijf je in op de nieuwsbrief. Don’t worry: wij gaan pas schrijven als het echt de moeite is!

Inschrijven
We kunnen je invoer (op dit moment) niet opslaan. Bel ons 040-711 37 37.
Dank voor je inschrijving!

Waarom zijn selling points belangrijk?

Als consumenten gaan kiezen voor een product of service, dan hebben ze vaak de keuze uit vele aanbieders. Zeker met de komst van het internet is de concurrentie sterk toegenomen. Je moet daarom mensen goede redenen geven, selling points, om voor jouw product of dienst te kiezen.

Voor nieuwe en bestaande ondernemingen
Dit geldt net zo goed voor nieuwe als voor bestaande bedrijven. De markt is continu in ontwikkeling en dit biedt waarschijnlijk kansen en risico’s voor jouw bedrijf. Het is daarom ook goed om regelmatig even stil te staan en goed na te denken wat de selling points voor jouw bedrijf zijn. Wellicht dat je hierdoor nieuwe ideeën krijgt voor selling points.

Als je een goed overzicht hebt van je selling points, dan wil je deze natuurlijk ook goed communiceren naar je potentiële klanten. Het is daarom ook belangrijk om met je online en offline promotiemateriaal goed je selling points over te brengen. Dit zijn namelijk de punten waarmee je deze mensen wilt overtuigen.

Aan het werk!

Het bedenken en evalueren van selling points hoeft niet moeilijk te zijn, maar veel ondernemers nemen er helaas niet de tijd voor. Vaak is drukte hiervoor de reden, maar als je het druk wilt houden, plan dan regelmatig tijd in om te bedenken waarom mensen voor jouw product of dienst zouden moeten blijven kiezen. Heb je vragen of opmerkingen? Laat het hieronder weten.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte.

Inschrijven
We kunnen je invoer (op dit moment) niet opslaan. Bel met 040-711 37 37.
Dank voor je inschrijving!
Menu