3 GTD tips om na je vakantie weer productief te worden
Als je een paar weken lekker op vakantie bent geweest, dan kan het lastig zijn om weer productief aan het werk te gaan. Terwijl je in gedachten nog aan het strand ligt met een drankje in je hand staat je agenda alweer vol met taken en afspraken. We begrijpen dat het heel lastig kan zijn om dan een goed werkritme op te pakken.
Bij beGuru zijn we fan van de Getting Things Done filosofie. Deze filosofie, kortweg GTD genoemd, is gebaseerd op het principe dat een persoon door zijn taken vast te leggen zich over die taken geen zorgen hoeft te maken. In deze post ga ik niet de hele GTD-filosofie uitleggen, maar de volgende 3 tips uit de GTD-methode gaan jou helpen om weer lekker productief aan het werk te gaan.
Wat is productiviteit?
De ene vindt zichzelf enorm productief, de ander heeft altijd het gevoel nóg meer te moeten doen. Maar wat is productiviteit eigenlijk? Lees onze uitleg en praktische tips in onze special over productiviteit.
Tip 1. Doe klein werk meteen
Als je hoofd vol zit met taken en opdrachten die je moet voltooien, dan kan je hoofd te vol zitten. Het gevaar is dat je dan blokkeert, omdat je je niet kan concentreren op één taak. Een goede GTD-tip is om dan alle klusjes die je binnen 2 minuten kunt voltooien ook meteen af te handelen.
Op deze manier wordt je takenlijst meteen een stukje korter en leiden deze taken je niet meer af. Daarnaast krijg je eveneens meteen een goed gevoel van het volbrengen van deze taken, waardoor je energie krijgt om verder door te werken.
Tip 2. Werk grotere taken meteen uit
Niet al je taken zijn natuurlijk binnen 2 minuten te voltooien. Daardoor kan een bepaalde taak of opdracht toch in je hoofd blijven rondspoken, terwijl jij je eigenlijk moet richten op een andere taak. Hiervoor biedt GTD ook een systeem.
Schrijf ten eerste de taak op die jou het meeste afleidt. Hierna schrijf je op wat een succesvolle uitkomst is voor deze klus. Tenslotte schrijf je de eerstvolgende handeling op die jij moet doen om tot een succesvolle uitkomst te komen.
Nadat je dit gedaan hebt, ben je waarschijnlijk een stuk relaxter, omdat je weet hoe je dit probleem nu verder aan moet pakken. Daarnaast kun jij je nu beter concentreren op de taak waarmee je bezig was.
Tip 3. Reflecteer regelmatig
Hoewel vakantie de ideale tijd is om te reflecteren op je leven en je werk, moet je hier niet mee stoppen als je weer aan het werk gaat. Door te reflecteren op wat je belangrijk vindt en wat jouw (lange termijn) doelen zijn, geef je jezelf overzicht en energie.
Probeer daarom om regelmatig te reflecteren op je werk. Waar wil je in je carrière over 1 a 2 jaar zijn en wat zijn je lange termijn doelen. Door dit te doen, creëer je rust in je hoofd en geef je jezelf motivatie. Dit werkt om je weer productief op je werkzaamheden te richten.
Hopelijk helpen deze 3 tips om uit je vakantiedip te komen en je werk goed op te pakken. Heb je vragen of opmerkingen? Laat het hieronder weten in de reacties.
beGuru Blog
Op de beGuru-blog lees je alles over productiviteit: achtergrond artikelen, boek reviews, ontwikkelingen over beGuru en meer.
Praktijkvoorbeeld: Extra planner toch niet nodig.. door een verzorgde lunch
Digitale weerbaarheid voor het MKB anno 2022
Pak je kans en start met digitale communicatie met je business partners, met het SCSN
Start met digitaal communiceren met je business partners, met het SCSN. In dit artikel lees je er alles over.